Zzp’er en opdrachtgever ruziën over wederzijdse schadevergoeding
Een zzp’er stopt tien dagen voor het aflopen van het contract met de opdracht. Zij stelt dat ze ziek is geworden door de manier waarop de directeur haar behandelde, en wil een schadevergoeding voor de misgelopen omzet. De directeur stelt juist dat de zzp’er een schadevergoeding moet betalen, omdat diens bedrijf door de ziekmelding omzet is misgelopen.
Een vrouw werkt voor een bedrijf op basis van een opdrachtovereenkomst. De laatste tien werkdagen komt zij niet opdagen en is dus tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst. Maar die tekortkoming kan haar niet worden toegerekend, oordeelt de rechtbank. Haar huisarts had haar geadviseerd om niet meer bij de directeur te werken, omdat zij stressklachten ervaart als gevolg van een arbeidsconflict. Zij krijgt ook medicijnen tegen angst en paniek. De kantonrechter vindt het begrijpelijk dat de zzp’er haar werkzaamheden niet heeft hervat. De zzp’er hoeft dus geen schadevergoeding aan de directeur te betalen.
Verwijten
Moet de directeur een schadevergoeding betalen aan de zzp’er vanwege de omzet die zij is misgelopen? Dat is gebeurd doordat de directeur haar verplichtingen als opdrachtgever heeft geschonden of onrechtmatig heeft gehandeld, waardoor de zzp’er ziek is geworden. Althans: dat vindt de zzp’er, maar dat onderbouwt zij onvoldoende, oordeelt de kantonrechter. Ze komt alleen met algemene verwijten aan de directeur: driftbuien, passief-agressief gedrag en geschreeuw tegen haar. In WhatsAppberichten communiceren de partijen juist beleefd. Wel duidde de directeur de ziekmelding van zzp’er als ‘nep’ en ‘vals’. Dat is niet chic, vindt de kantonrechter, maar wel begrijpelijk. Zij zou een zonnesteek hebben, wat de directeur niet vertrouwde. Zij heeft toen een andere opdrachtgever van de zzp’er gebeld, die meldde dat de zzp’er daar gewoon aan het werk was.
Druk ervaren
De kantonrechter constateert dat de directeur heel zakelijk was. Gemiste werkdagen zouden moeten worden ingehaald in het weekend of na het einde van het contract. Ook moest de zzp’er steeds binnen een uur reageren. De kantonrechter kan zich voorstellen dat zij hierdoor druk heeft ervaren. Anderzijds is het niet gek dat de directeur naar mogelijkheden zoekt om de gemiste omzet zo beperkt mogelijk te houden. Van een zzp’er mag als zelfstandige ondernemer ook begrip worden verwacht voor de situatie waarin zij de directeur brengt door haar ziekmelding. Maar opgeteld heeft de zzp’er onvoldoende onderbouwd dat de directeur is tekortgeschoten in haar zorgplicht als opdrachtgever of onrechtmatig heeft gehandeld. Daarom hoeft de directeur geen schadevergoeding te betalen.