Zzp’er en opdrachtgever ruziën over wederzijdse schadevergoeding

Een zzp’er stopt tien dagen voor het aflopen van het contract met de opdracht. Zij stelt dat ze ziek is geworden door de manier waarop de directeur haar behandelde, en wil een schadevergoeding voor de misgelopen omzet. De directeur stelt juist dat de zzp’er een schadevergoeding moet betalen, omdat diens bedrijf door de ziekmelding omzet is misgelopen.

Een vrouw werkt voor een bedrijf op basis van een opdrachtovereenkomst. De laatste tien werkdagen komt zij niet opdagen en is dus tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst. Maar die tekortkoming kan haar niet worden toegerekend, oordeelt de rechtbank. Haar huisarts had haar geadviseerd om niet meer bij de directeur te werken, omdat zij stressklachten ervaart als gevolg van een arbeidsconflict. Zij krijgt ook medicijnen tegen angst en paniek. De kantonrechter vindt het begrijpelijk dat de zzp’er haar werkzaamheden niet heeft hervat. De zzp’er hoeft dus geen schadevergoeding aan de directeur te betalen.

Verwijten

Moet de directeur een schadevergoeding betalen aan de zzp’er vanwege de omzet die zij is misgelopen? Dat is gebeurd doordat de directeur haar verplichtingen als opdrachtgever heeft geschonden of onrechtmatig heeft gehandeld, waardoor de zzp’er ziek is geworden. Althans: dat vindt de zzp’er, maar dat onderbouwt zij onvoldoende, oordeelt de kantonrechter. Ze komt alleen met algemene verwijten aan de directeur: driftbuien, passief-agressief gedrag en geschreeuw tegen haar. In WhatsAppberichten communiceren de partijen juist beleefd. Wel duidde de directeur de ziekmelding van zzp’er als ‘nep’ en ‘vals’. Dat is niet chic, vindt de kantonrechter, maar wel begrijpelijk. Zij zou een zonnesteek hebben, wat de directeur niet vertrouwde. Zij heeft toen een andere opdrachtgever van de zzp’er gebeld, die meldde dat de zzp’er daar gewoon aan het werk was.

Druk ervaren

De kantonrechter constateert dat de directeur heel zakelijk was. Gemiste werkdagen zouden moeten worden ingehaald in het weekend of na het einde van het contract. Ook moest de zzp’er steeds binnen een uur reageren. De kantonrechter kan zich voorstellen dat zij hierdoor druk heeft ervaren. Anderzijds is het niet gek dat de directeur naar mogelijkheden zoekt om de gemiste omzet zo beperkt mogelijk te houden. Van een zzp’er mag als zelfstandige ondernemer ook begrip worden verwacht voor de situatie waarin zij de directeur brengt door haar ziekmelding. Maar opgeteld heeft de zzp’er onvoldoende onderbouwd dat de directeur is tekortgeschoten in haar zorgplicht als opdrachtgever of onrechtmatig heeft gehandeld. Daarom hoeft de directeur geen schadevergoeding te betalen.

ECLI:NL:RBROT:2025:8849

Contact opnemen

Nakoming
Als partijen een overeenkomst hebben gesloten, kunnen de ene partij van de andere partij eisen dat die aan zijn verplichtingen uit die overeenkomst voldoet. Het voldoen aan die verplichtingen wordt nakoming genoemd. Komt een partij zijn verplichtingen niet (tijdig) of onbehoorlijk na, dan pleegt hij wanprestatie. Er is dan sprake van een tekortkoming in de nakoming.
Meer info »
Kantonrechter
De kantonrechter is belast met de behandelingen van bepaalde soorten zaken, namelijk: civiele zaken tot een bedrag van EUR 25.000,-, arbeidszaken, huurzaken, consumentenkoopzaken en consumentenkredietzaken. Verder gaat de kantonrechter ook over zaken met betrekking tot bewind, curatele, mentorschap en het verwerpen of aanvaarden van erfenissen. Het is bij een kantonrechter niet verplicht om een advocaat in te schakelen.
Meer info »
Zorgplicht
Zorgplicht is de verplichting van een opdrachtnemer om bij zijn werkzaamheden de zorg van een goed opdrachtnemer in acht te nemen. Het criterium daarvoor is of de opdrachtnemer heeft gehandeld zoals een redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot zou hebben gedaan. Voor bepaalde opdrachtnemers zijn in de rechtspraak specifieke normen ontwikkeld, bijvoorbeeld banken, notarissen, makelaars, accountants en advocaten. Als de zorgplicht is geschonden, is de opdrachtnemer aansprakelijk voor schade die de opdrachtgever daardoor heeft geleden.
Meer info »